Katedra Transportu Kolejowego

Realizowane projekty UE

Konferencje i szkolenia

Polecane

Oferta dla przemysłu

Badania naukowe

Dla Pracownika

Pociąg dużych prędkość Sapsan” (Velaro RUS) został stworzony na podstawie platformy Velaro i na chwilę obecną jest jednym z bardziej udanych modelów pociągów dużych prędkości na świecie. Zespoły inżynierów z Rosji i Niemiec wspólnie przystosowali produkt do wymagań RŻD (Rosyjskie Koleje). Podczas procesu projektowani uzyskano ponad 60 wspólnych patentów dotyczących rozwiązań technicznych zastosowanych w tym pociągu. Maksymalna prędkość jaka została uzyskana przez ten zespół trakcyjny to 291 km/h. Pociąg jest przystosowany do ekstremalnych warunków pogodowych rosyjskiego klimatu m. in. temperatury z zakresu -40°C — +40°C.  Oprócz tego podczas projektowania uwzględniono rosyjską skrajnię – z tego względu modele te są o 33 cm szersze niż niemieckie ICE 3. W pociągu zainstalowany jest system hamulca elektropneumatycznego Knorr-Bremse. Pociąg posiada hamulec oporowo-rekuperacyjny. Droga hamowania pociągu (w przypadku użycia tylko hamulca pneumatycznego i maksymalnej masie brutto) z prędkości 250 km/h wynosi 2430 m a z prędkości 160 km/h – 1000 m.

Pociąg posiada hamulce tarczowe z okładzinami kompozytowymi. Skuteczność hamowania w trybie „rapid” wynosi maksymalnie 1,2m/s2. Od 2009 roku pociąg „Sapsan” kursuje między Moskwą a Petersburgiem i Niżnym Nowogrodem. Odległość 630 km między dwoma stolicami Rosji pokonuje w około 3,5 godziny. W 2014 roku między Moskwą a Petersburgiem zaczęły kursować podwójne „Sapsany” składające się z 20 wagonów o łącznej długości 500 m i pojemności 1112 pasażerów. Co sprawia, że jest to najdłuższy skład pociągu dużych prędkości na świecie. Wszystkie pociągi są serwisowane w centrum serwisowym pojazdów trakcyjnych Depo „Metałłostroj” w Sankt Petersburgu.

ЭВС2 02

Źródło: https://en.wikipedia.org/wiki/Sapsan

 

 

Dane techniczne pojazdu trakcyjnego

 

Układ osi

BoBo+22+22+BoBo+22 +22+BoBo+22+22+BoBo

 
 

Długość całkowita

250 000 mm

 

Rozstaw osi skrętu wózków

17 375 mm

 

Rozstaw osi wózka

2 600 mm

 

Średnica kół

920 mm – nowe / 840 mm –zużyte

 

Masa służbowa

600 000/581 000 kg

 

Prędkość maksymalna

250 / 300 km/h (po modernizacji)

 

ETCS

Nie (rosyjski KLUB-U)

 

Rodzaj trakcji

Elektryczna

 

System zasilania

3 kV DC / 25 kV AC + 3 kV DC

 

Rozruch (rodzaj)

Impulsowy IGBT

 

Typ silników trakcyjnych

1TB2019

 

Liczba i moc silników

16 x 513 kW

 

Moc ciągła pojazdu

8 208 kW

 

Liczba przedsionków wejściowych

13

 

Wysokość podłogi

1 360 mm

 

Liczba miejsc siedzących

604

 

 

 

 

[Opis]

[Zdjęcie]

[Tabelka z danymi]

CR400AF, znana też jako Fuxing, to seria elektrycznych zespołów trakcyjnych dużych prędkości, obsługiwane przez China Railway Corporation i opracowany przez CRRC (China Railway Rolling Stock Corporation). Projektowanie pociągu zaczęło się w 2012 roku i ukazano go we wrześniu 2014. Seria ta otrzymała nazwę Fuxing w czerwcu 2017 roku. Ma również pseudonim "niebieski/czerwony delfin", ze względu na charakterystyczny kształt "dziobu" pojazdu. Występuje w dwóch wariantach: 8-członowy CR400AF o mocy 10,4 MW i 16-członowy CR400AF-A o długości 414 metrów i mocy 19,2 MW. CR400AF-A jeździ od 16.08.2018 roku i jest w stanie zabrać 1193 pasażerów, natomiast krótsza wersja Fuxing jest w eksploatacji od 15 sierpnia 2016 roku. Obie wersje pojazdu posiadają trzy klasy przewozu pasażerów: klasa 2 (standardowa) z 536 lub 1023 miejscami siedzącymi w układzie siedzeń 2+3, 1 klasa z 28 lub 148 fotelami z układem 2+2 i klasa biznes z 10 lub 22 fotelami z układem 2+1. Pociąg wyposażony jest w moduły Wi-Fi a także w gniazdka elektryczne. Fuxing posiada pantografy, które są umieszczone nad 3-cim i 6-tym członem pojazdu.

 

Obecnie prędkość eksploatacyjna pociągu wynosi 350 km/h, lecz w przyszłości przewiduje się podniesienie tej prędkości do 400 km/h. Prędkość konstrukcyjna wynosi 430 km/h. 15 czerwca 2016 roku przeprowadzono pomyślnie testy, które polegały na przejeździe pociągów Fuxing z prędkością 420 km/h w przeciwnych kierunkach (prędkość względna w momencie mijania wynosiła 840 km/h). CR400AF kursują głównie na dalekobieżnych trasach kolejowych dużych prędkości, takich jak m.in. Pekin - Szanghaj (1302 km w 4h 18min); Pekin - Hong Kong (2397 km w 8h 58min); Hefei - Fuzhou (813 km w 3h 35min), czy też Szanghaj - Kunming (2068 km w 10h 39min).

 

32467

Źródło: en.wikipedia.org/wiki/Fuxing_(train)

 

Dane techniczne pojazdu trakcyjnego  
Układ osi 2’Bo’2’Bo’Bo’2’Bo’2’  
 
Długość całkowita 209 720 mm  
Rozstaw osi skrętu wózków 18 000 mm  
Rozstaw osi wózka 2 500 mm  
Średnica kół 920 mm – nowe / 840 mm –zużyte  
Masa służbowa 461 800 kg  
Prędkość maksymalna 400 km/h  
ETCS Nie  
Rodzaj trakcji Elektryczna  
System zasilania 25 kV 50Hz AC  
Rozruch (rodzaj) Impulsowy IGBT  
Typ silników trakcyjnych YQ-625  
Liczba i moc silników 16 x 625 kW  
Moc ciągła pojazdu 10 400 kW  
Liczba przedsionków wejściowych 14  
Wysokość podłogi 1 250 mm  
Liczba miejsc siedzących 576  

 

[Opis]

[Zdjęcie]

[Tabelka z danymi]