Katedra Transportu Kolejowego

Realizowane projekty UE

Konferencje i szkolenia

Polecane

Oferta dla przemysłu

Badania naukowe

Dla Pracownika

Pociąg dużych prędkość Sapsan” (Velaro RUS) został stworzony na podstawie platformy Velaro i na chwilę obecną jest jednym z bardziej udanych modelów pociągów dużych prędkości na świecie. Zespoły inżynierów z Rosji i Niemiec wspólnie przystosowali produkt do wymagań RŻD (Rosyjskie Koleje). Podczas procesu projektowani uzyskano ponad 60 wspólnych patentów dotyczących rozwiązań technicznych zastosowanych w tym pociągu. Maksymalna prędkość jaka została uzyskana przez ten zespół trakcyjny to 291 km/h. Pociąg jest przystosowany do ekstremalnych warunków pogodowych rosyjskiego klimatu m. in. temperatury z zakresu -40°C — +40°C.  Oprócz tego podczas projektowania uwzględniono rosyjską skrajnię – z tego względu modele te są o 33 cm szersze niż niemieckie ICE 3. W pociągu zainstalowany jest system hamulca elektropneumatycznego Knorr-Bremse. Pociąg posiada hamulec oporowo-rekuperacyjny. Droga hamowania pociągu (w przypadku użycia tylko hamulca pneumatycznego i maksymalnej masie brutto) z prędkości 250 km/h wynosi 2430 m a z prędkości 160 km/h – 1000 m.

Pociąg posiada hamulce tarczowe z okładzinami kompozytowymi. Skuteczność hamowania w trybie „rapid” wynosi maksymalnie 1,2m/s2. Od 2009 roku pociąg „Sapsan” kursuje między Moskwą a Petersburgiem i Niżnym Nowogrodem. Odległość 630 km między dwoma stolicami Rosji pokonuje w około 3,5 godziny. W 2014 roku między Moskwą a Petersburgiem zaczęły kursować podwójne „Sapsany” składające się z 20 wagonów o łącznej długości 500 m i pojemności 1112 pasażerów. Co sprawia, że jest to najdłuższy skład pociągu dużych prędkości na świecie. Wszystkie pociągi są serwisowane w centrum serwisowym pojazdów trakcyjnych Depo „Metałłostroj” w Sankt Petersburgu.

ЭВС2 02

Źródło: https://en.wikipedia.org/wiki/Sapsan

 

 

Dane techniczne pojazdu trakcyjnego

 

Układ osi

BoBo+22+22+BoBo+22 +22+BoBo+22+22+BoBo

 
 

Długość całkowita

250 000 mm

 

Rozstaw osi skrętu wózków

17 375 mm

 

Rozstaw osi wózka

2 600 mm

 

Średnica kół

920 mm – nowe / 840 mm –zużyte

 

Masa służbowa

600 000/581 000 kg

 

Prędkość maksymalna

250 / 300 km/h (po modernizacji)

 

ETCS

Nie (rosyjski KLUB-U)

 

Rodzaj trakcji

Elektryczna

 

System zasilania

3 kV DC / 25 kV AC + 3 kV DC

 

Rozruch (rodzaj)

Impulsowy IGBT

 

Typ silników trakcyjnych

1TB2019

 

Liczba i moc silników

16 x 513 kW

 

Moc ciągła pojazdu

8 208 kW

 

Liczba przedsionków wejściowych

13

 

Wysokość podłogi

1 360 mm

 

Liczba miejsc siedzących

604